Asset 3

Wywiad z Awesome Games Studio

Andrzej Kała / 8.10.2012
komentarze: 0

Awesome Games to małe, niezależne studio z Polski. Ich najnowsza produkcja – Oozi: Earth Adventure walczy właśnie w Steam Greenlight (jeśli jeszcze nie oddaliście swojego głosu to SZYBCIUTKO, KLIKAĆ!), a tymczasem udało mi się namówić chłopakow z Awesome Games na udzielenie wywiadu dla Playing Daily.

Nie każdy zapewne kojarzy Awesome Games, więc przedstawcię się w kilku słowach.

Witamy. No cóż jesteśmy dwu osobowym zespołem, który postanowił robić gry. Awesome Games Studio to Marcin Draszczuk jako programista i Andrzej Pasiński jako grafik. Przez kilka lat pracowaliśmy w branży w różnych firmach i po tych kilku latach postanowiliśmy spróbować sił samemu. Wynikiem takiego toku wydarzeń jest powstanie kilku mniejszych produkcji

 

Od czego zaczęła się Wasza miłość do gier i dlaczego zdecydowaliście się na właśnie taką ścieżkę kariery?

Tak zwykle bywa że jak się jest graczem, to ma się przeróżne pomysły jaką to by grę nie zrobić. U nas te przemyślenia rozwinęły się bardziej i po skończonych studiach zaczęliśmy pracę w branży gier. Najważniejsze to robić to co się lubi.

 

Tworząc gry, nie można nie być w głębi duszy także graczem. Zatem jakie gry zrobiły na Was największe wrażenie? Niekoniecznie od strony technicznej – raczej opowiedzianej historii, być może sposobu jej przedstawienia, lub wywołanych przez grę emocji.

Gramy dużo i w przeróżne produkcje. Jeśli mielibyśmy wymienić nasze najwyżej oceniane gry to znalazłyby się tutaj takie produkcje jak Starcraft 2, League of Legends czy całą seria gier Stalker.

 

Samo tworzenie gier pochłania mnóstwo czasu, ale zapewne udaje Wam się wygospodarować chwilę od czasu do czasu aby stanąć „po drugiej stronie”. W co ostatnio mieliście przyjemność zagrać?

Będzie tego trochę. Gramy całkiem dużo i w różne rzeczy. Jest czas na mniejsze niezależne produkcje pokroju The Binding of Isaac czy też Trine, ale oczywiście gramy też w produkcje AAA typu Diablo 3 czy np. Batman’y od Rocksteady Studios. My po prostu lubimy grać

 

Przyznam, że intryguje mnie skąd wziął się pomysł na tę górnolotną nazwę firmy? 🙂

To po prostu wyraz spontaniczności. W momencie zgłaszania pierwszej produkcji na usługę Xbox Live Indie Games trzeba było podać nazwę firmy i w ten oto sposób powstało Awesome Games Studio.

 

Dlaczego zdecydowaliście się na platformę Xbox Live Indie Game jako punkt startowy?

Przede wszystkim ze względu na otwartość tej platformy no i z faktu dużej potencjalnej liczby graczy do których nasza gra mogłaby trafić.

 

Awesome Games ma w CV już kilka projektów. Oozi: Earth Adventure atakuje Steam Greenlight a iZombie zmierza w kierunku platformy iOS. Patrząc na ten dorobek widać, że nie boicie się eksperymentować – mamy platformówkę, grę typu tower defense czy RPG. Skąd pomysły/inspiracje na stworzenie właśnie tych gier?

Tak jak pisałem wcześniej jesteśmy hardcorowymi graczami i gramy dużo w różne gry. Nie mamy więc większych problemów w obracaniu się w różnej tematyce i gatunkach.

 

W dzisiejszych czasach rzadko spotyka się studia developerskie, nawet wśród firm niezależnych, które radzą sobie mając jedynie kilku pracowników – Wasza ekipa poszła jeszcze o krok dalej, bo zespół stanowią tylko dwie osoby. Planujecie rozbudować swój team? Na pewno wśród pasjonatów informatyki znalazłoby się kilku zdolnych ludzi, gotowych pomóc Awesome Games.

Nie wykluczamy w przyszłości powiększenie szeregów studia o kolejne osoby. Jak na razie jednak nie planujemy rekrutacji i jeszcze przez jakiś czas powalczymy w duecie.

 

Wasze gry kupują głównie Polacy czy raczej zagraniczni gracze? W czym różni się polska branża elektronicznej rozrywki od Zachodu?

Usługa Xbox Livie Indie Games nie jest dostępna na polskim Xbox Live więc naszą główną klientelą są raczej gracze zagraniczni. W przypadku pecetowej wersji gry Oozi: Earth Adventure może być już trochę inaczej. Jeśli udałoby się nam wejść na Steam myślę że i sporo naszych rodaków byłoby zadowolonych z gry.

 

W teorii macie możliwość stworzenia gry swoich marzeń, choć w praktyce jest to zawsze uzależnione kwestiami finansowymi. Gdyby jednak ograniczenia te przestały istnieć – jak wyglądałaby następna gra Awesome Games?

Oj na takie pytania to lepiej nie odpowiadać bo później rzeczywistość szybko sprowadza na ziemię. Każdy twórca gier ma w swej głowie szalone pomysły na grę marzeń. My też takie mamy i pewnie taka gra miałaby grafikę lepszą niż Crysis, świat większy niż Skyrim, animację płynniejszą niż Assasins Creed i … można by tak długo. Mogę tylko zapewnić że pomysłów nam nie brakuje

 

Pora więc na tradycyjne już, nieco bardziej przyziemne pytanie – co dalej? Czy macie w planach stworzenie bardziej rozbudowanej gry niż dotychczasowe projekty?

Plany na kolejne gry są. Czy to bardzo rozbudowane produkcje – niekoniecznie. Jesteśmy dwu osobowym zespołem wiec nasze możliwości produkcyjne są dość ograniczone. Dużo zależy od tego czy dostaniemy się na Steam z Oozim. Obecność gry na usłudze Valve nie gwarantuje od razu sukcesu finansowego, ale Steam jest potentatem jeśli chodzi o cyfrową dystrybucję.

 

Mając za sobą już kilkuletnie doświadczenie, na co więc radzilibyście zwrócić uwagę osobom, które chciałyby tworzyć gry niezależne? Ew. jak się do tego zabrać?

Być realistami i mierzyć siły na zamiary. Dużo lepiej zacząć mały projekt i go ukończyć niż porywać się na rozbudowane epickie RPG najlepiej jeszcze MMO. Małe gry też mogą być rewelacyjne a ich produkcja przynosić dużą satysfakcję.