Podsumowanie konferencji Microsoftu poświęconej Xbox One – cz.2 – Dashboard i aplikacje
W pierwszej części podsumowania konferencji poświęconej Xbox One skupiliśmy się całkowicie na sprzęcie. Wiadomo jednak, że sam sprzęt bez odpowiedniego oprogramowania i aplikacji nie jest zbyt wiele wart. Dlatego też druga część podsumowania będzie poświęcona nowemu systemowi operacyjnemu oraz aplikacjom.
Dashboard
Sercem każdej konsoli jest tzw. dashboard, czy jak kto woli pulpit (deska rozdzielcza jakoś nie brzmi najlepiej). Od czasu premiery pierwszego Xboxa, poprzez różne inkarnacje dashboardu Xboxa360 system ten ewoluował coraz bardziej w kierunki prostoty, estetyki a wbrew pozorom nawet i wygody.
Dashboard, który został wczoraj zaprezentowany i który znajdzie się standardowo na każdej konsoli Xbox One sprawił bardzo dobre wrażenie. Przede wszystkim jest on przejrzysty i uporządkowany. Troszkę brakuje w nim wyrazu, ale zapewne to jeszcze się zmieni i będzie można zaaplikować mu różnego rodzaju tapety czy nawet pełne „skórki”.
Ekran startowy to miejsce, które będziemy mogli dopasować do swoich upodobań, niezależnie od tego czy skupiamy się na graniu, oglądaniu programów TV czy zabawy dostępnymi aplikacjami. Dodatkowa prawa kolumna natomiast będzie polecać nam dodatkową zawartość na podstawie naszych preferencji np. nowe DLC do naszych gier, czy kolejne odcinki oglądanych przez nas seriali.
Cały system jest mocno ukierunkowany na obsługę przy pomocy Kinecta. Wbudowane polecenia głosowe czy predefiniowane gesty sprawiają, że nawigacja faktycznie może być szybsza i wygodniejsza niż do tej pory.
Szczególnie podobał mi się system Snap pozwalający na jednoczesną komunikację np. poprzez aplikację Skype ze znajomym i oglądanie filmu bądź grę. Patrząc na to z perspektywy gracza, to jest to nieco mocniejsze rozwinięcie koncepcji Xbox Live Party Chat, które umożliwi np. dołączenie do rozmowy osoby która nawet w danej chwili nie ma włączonej konsoli.
Kapitalnie też wyglądało szybkie przełączanie się pomiędzy filmem, dashboardem czy grą. To coś, co może znaleźć świetne zastosowanie choćby w przypadku gier wieloosobowych – jeden szybki gest, otwieramy Skype, dołączamy znajomego do naszej grupy i wracamy do gry. Owszem, dzisiaj też nie jest to aż tak skomplikowane, ale mimo wszystko – wymaga więcej zachodu.
Osiągnięcia
Wraz z Xbox One wprowadzony zostanie usprawniony system osiągnięć, który nie tylko będzie pokazywał nam odblokowane osiągnięcia ale także porównywał to co udało nam się osiągnąć z wynikami naszych znajomych, a także wszystkich użytkowników Xbox Live. Co więcej – osiągnięcia będą mogły być dodawane przez producentów bez konieczności wydawania DLC np. w celu zachęcenia do odwiedzenia nowej lokacji, czy spróbowania innego aspektu rozgrywki.
Najważniejsze jednak jest to, że wszystkie odblokowane do tej pory osiągnięcia jak i cały nasz profil z Xbox Live zostanie przeniesiony na Xbox One.
Nagrywanie materiału wideo z rozgrywki
Xbox One podobnie jak Playstation 4 będzie posiadał możliwość nagrywania naszej rozgrywki, a następnie dzielenia się nią ze znajomymi zarówno za pomocą Xbox Live jak i „serwisów społecznościowych”. Wbudowane zostanie także proste narzędzie pozwalające na jego edycję. Nie wspomniano jednak nic o livestreamingu, co jest trochę zaskakujące bo skoro konsola jest cały czas podpięta do internetu i posiada możliwość nagrywania materiału wideo to chyba nie powinno to stanowić problemu.
Smart Match
Microsoft przygotował zupełnie nowy system Smart Match, który ma całkowicie wyeliminować oczekiwanie w lobby. Nawet jeśli aktualnie będziemy grać w inny tytuł, czy nawet oglądać film bądź serial, Xbox Live będzie w stanie wynajdywać nam partnerów do rozgrywki. Kluczowym parametrem będzie tutaj reputacja gracza, na podstawie której bedzie następowało dopasowanie.
Telewizja Xbox One i OneGuide
Xbox One będzie mógł z powodzeniem zastąpić nam dekoder oferując przy tym o wiele więcej niż zwykły dostęp do kanałów. Przełączanie się między nimi nie wymaga nawet sięgania po pilota,a jedynie prostych komend głosowych. Dzięki tak rozbudowanym możliwościom odpada konieczność przełączania się pomiędzy różnymi źródłami sygnału.
OneGuide zapewni nam szybkie i łatwe wyszukiwanie interesujących nas informacji na temat programu TV odbywać się może przy pomocy poleceń głosowych Kinecta.
Małe podsumowanie
Patrząc na nowy dashboard z perspektywy gracza jest parę powodów do uśmiechu. Przede wszystkim rekomendowana zawartość może być całkiem użytecznym elementem szczególnie jeśli będziemy poszukiwać okazji do zakupu dlc badź ogólnej informacji o przecenach. Również ciekawie zapowiada się nowy system osiągnięć wraz z Match Makingiem, który może w końcu lepiej będzie dopasowywał nam graczy.
Śmiem jednak wątpić czy wszystkie wypasione funkcjonalności TV dotrą kiedykolwiek i do nas. Jak możemy przeczytać w oficjalnej notce prasowej „Live TV z nawigacją Kinect, Live TV z przewodnikiem One, trendy oraz NFL na Xbox dostępne w USA w dniu premiery, dostępność ogólnoświatowa przewidziana w późniejszym terminie.”. Co więcej – „W chwili premiery funkcja Live TV będzie wymagała współpracującego odbiornika z wyjściem HDMI (sprzedawany oddzielnie).”
Pozostał ostatni temat – gry.