Xbox One – oficjalne informacje na temat podłączenia do internetu, używek i Kinecta
Myślałem, że na wyjaśnienie trzech najbardziej nurtujących nas kwestii dotyczących Xbox One będziemy musieli poczekać do oficjalnej konferencji prasowej Microsoftu na E3 2013. Na szczęście myliłem się, a Major Nelson opublikował zestaw interesujących nas odpowiedzi. Pora zatem zobaczyć czy Microsoft posłuchał graczy, a jeśli tak to w jakim stopniu.
Wszystkie informacje zawarte w tym wpisie pochodzą z oficjalnych komunikatów ze strony Microsoftu i są w 100% pewne. Gorąco zachęcamy do dyskusji w komentarzach!
Kwestie sprzętowe
Konsola jest zawsze włączona
Xbox One został tak zaprojektowany, aby móc funkcjonować również w trybie zasilania pobierającym absolutne minimum prądu niezbędne do funkcjonowania. Oznacza to, że nie będziemy nigdy czekać na aktualizacje, gdyż zarówno gry jak i aplikacje będą aktualizowane na bieżąco.
Szybsze połączenie z internetem
Dzięki technologii Wi-Fi Direct, konsola Xbox One jest w stanie komunikować się bezpośrednio z urządzeniami bezprzewodowymi i podłączyć się do nich poprzez „chmurę”. Oznacza to, że zarówno nasz tablet jak i telefon będą mogły bezproblemowo komunikować się z konsolą.
Zawsze podłączony
Wychodząc z założenia, że każdy posiadacz Xbox One posiada łącze szerokopasmowe, Microsoft umożliwił developerom tworzenie ogromnych, stałych światów, które będą mogły się zmieniać nawet jeśli my nie będziemy uczestniczyć w rozgrywce. Pomóc ma w tym ma nowa platforma Xbox Live, na którą składa się ponad 300.000 serwerów.
Wymagania związane z połączeniem internetowym
Optymalna prędkość łącza jaką Microsoft poleca w przypadku Xbox One to 1.5Mbps. Według informacji firmy, średnia prędkość łącza internetowego na świecie mierzona przez Akamai wynosila 2.9Mbps.
Konsola nie wymaga stałego podłączenia do internetu, jednakże Xbox One ma wbudowany system weryfikacji, który sprawdza czy nie pojawiły się aktualizacje systemu konsoli, dostępnych gier bądź aplikacji. Sprawdza on również czy nie kupiliśmy nowej gry, nie odsprzedaliśmy jednej z posiadanych, bądź nie daliśmy gry naszemu znajomemu. Oczywiście gry, które będą korzystały z chmury mogą wymagać stałego podłączenia do internetu, co jednak nie jest zaskakujące.
Xbox One wymaga podłączenia do internetu raz na 24 godziny w przypadku naszej głównej konsoli, bądź co godzinę jeśli jesteśmy zalogowani na innej konsoli korzystającej z naszej biblioteki (np. u znajomego). Po upływie wyznaczonego czasu dalsza gra nie będzie możliwa dopóki nie podepniemy konsoli ponownie do sieci, ale nadal będzie możliwe oglądanie telewizji czy filmów na DVD lub Blu-Ray.
Gry
Gra dostępna w dniu premiery – cyfrowo i tradycyjnie
Niezależnie od tego, czy będziemy chcieli zakupić grę w wersji cyfrowej, Microsoft obiecuje że w obu kanałach dystrybucji gra pojawi się w dniu premiery. To spora zmiana, gdyż dotychczas nowe tytuły pojawiały się na platformie Games on Demand z pewnym opóźnieniem. Jeśli jesteście przyzwyczajeni do takich usług jak Steam czy Origin, to jak zapewne się domyślacie – ta usługa będzie funkcjonowała w analogiczny sposób.
Dostęp do twojej biblioteki gier na każdej konsoli
Po zalogowaniu się na nasze konto w usłudze Xbox Live i zainstalowaniu gry, będziemy mieli możliwość uruchomienia tej gry na dowolnej konsoli Xbox One gdyż cyfrowa kopia naszej gry jest przechowywana zarówno na dysku konsoli jak i w chmurze. Jeśli więc planujemy wybrać się do znajomego aby pograć w trybie kooperacji na podzielonym ekranie w jakiś tytuł, wystarczy że zalogujemy się na jego konsoli Xbox One i ściągniemy ten tytuł – nie ma potrzeby noszenia ze sobą dysku.
Każdy może zagrać w Twoje gry na Twojej konsoli
Niezależnie od tego, czy jesteśmy zalogowani na naszej konsoli, która powiedzmy stoi w salonie, ktokolwiek przebywający u nas w domu będzie mógł uruchomić dowolną grę z naszej kolekcji. Oznacza to, że gry są powiązane nie tylko z naszym kontem, ale zapewne również w jakiś sposób z konsolą na której zostały zainstalowane.
Udostępniaj swoją bibliotekę całej rodzinie
Xbox One umożliwi nowe formy udostępniania zawartości rodzinie. Nawet do 10 członków rodziny będzie mogło zalogować się i zagrać w dowolną grę udostępnianą przez Ciebie, niezależnie od konsoli, której będą używać w tym celu. Sytuacja wygląda podobnie jak teraz, z tym że obecnie otrzymają oni dostęp jedynie do gry, którą fizycznie od nas otrzymają, a w przypadku Xbox One będą mieli nieograniczony dostęp do wszystkich udostępnianych przez nas gier jednocześnie.
Odsprzedaż gier
To chyba najważniejsza kwestia, która zresztą wzbudzała sporo kontrowersji. W przypadku Xbox One wprowadzony zostanie system pozwalający na odsprzedaż gier w sklepach objętych tym programem. Co jednak najważniejsze – Microsoft nie pobiera żadnych opłat za korzystanie z tego programu ani od sprzedawców, ani od wydawców ani od graczy!
Dawanie gier przyjaciołom
Xbox One został tak zaprojektowany, że wydawcy mogą umożliwić nam oddanie gry naszemu przyjacielowi. Zapewne będzie to trzeba jakoś oznaczyć poprzez Xbox Live, ale co ważne – ten system również nie będzie pobierał żadnych opłat. Niestety każda gra będzie mogła być oddana wyłącznie jeden raz, a osoba której ją wręczamy musi być na naszej liście znajomych przez conajmniej 30 dni.
Kinect
To od nas zależy co zobaczy i co usłyszy Kinect
W momencie pierwszego uruchomienia konsoli otrzymujemy możliwość pełnej personalizacji konsoli. System przeprowadzi nas również przez opcje konfiguracji prywatności, jak automatyczne bądź ręczne logowanie, czy jasne informacje na temat tego jak wykorzystywane są nasze dane. W momencie gdy konsola jest włączona, a my po prostu prowadzimy rozmowę w tym samym pomieszczeniu nie jest ona ani nagrywana ani transmitowana do zewnętrznych serwerów.
My decydujemy kiedy Kinect nasłuchuje
Jeśli nie chcemy korzystać z sensora Kinect w trakcie gry, bądź w przypadku oglądania telewizji czy filmu, mamy możliwość zatrzymania Kinecta. Jeśli zechcemy wyłączyć konsolę wystarczy wydać polecenie „Xbox Off”. W momencie gdy konsola jest wyłączona Kinect rejestruje tylko jedno polecenie – „Xbox On”, przy czym również i nasłuchiwanie na to polecenie możemy wyłączyć. Oczywiście niektóre aplikacje mogą wymagać sensora Kinect do realizowania pewnych funkcjonalności, a co za tym idzie – konieczne będzie włączenie sensora.
My kontrolujemy nasze prywatne dane
Niektóre z gier bądź aplikacji mogą nagrywać materiały wideo, zdjęcia, wyrazy naszej twarzy czy nawet monitorować nasze tętno, ale żadne z tych informacji nie opuszczą dysku naszej konsoli bez naszej wyraźnej zgody. Firma podała nawet przykłady, które jeszcze dokładniej wyjaśniają tę kwestię:
- Gra typu fitness może mierzyć nasze tętno i na jego podstawie dostarczać nam informacje jak możemy jeszcze polepszyć efekty naszego treningu, umożliwiać nam śledzenie postępów, czy nawet zmierzyć ilość spalonych kalorii
- Gra karciana może pozwolić na blefowanie nawet w momencie gry z wirtualnym przeciwnikiem przy pomocy rejestrowania mimiki naszej twarzy
Nie musimy korzystać z Kinecta
Microsoft włożył sporo pracy w nowy system operacyjny konsoli, abyśmy mogli jak najszybciej dostać się do naszych ulubionych funkcji przy pomocy poleceń głosowych. Jednakże, w dowolnej chwili możemy korzystać z kontrolera, pilota bądź dowolnego innego urządzenia obsługiwanego przez Xbox One niezależnie od tego czy Kinect jest włączony czy nie.