Call of Duty: Ghosts – podsumowanie prezentacji trybu multiplayer
Activision w końcu pokazało światu tryb multiplayer w Call of Duty: Ghosts. Publikowaliśmy już towarzyszący temu wydarzeniu zwiastun, więc przyszła teraz pora aby zebrać wszystkie fakty w jednym miejscu. Zapraszamy na podsumowanie konferencji prasowej.
Twój żołnierz i Twój oddział
Do tej pory seria Call of Duty pozwalała nam na ustalenie zestawu broni jaką nosi nasz żołnierz, jego umiejętności i ekwipunku. W Call of Duty: Ghosts nie tworzymy już takiego zestawu, a całą postać od podstaw. Będziemy mogli wybrać jak będzie wyglądała – od płci, koloru skóry, przez włosy po ubranie i ew. zestaw gadżetów jak np. czapka. Studio obiecuje aż 20.000 kombinacji!
Oprócz tworzenia żołnierza będziemy w stanie także stworzyć oddział liczący max. 10 żołnierzy, z których każdego będziemy mogli zmieniać wedle własnego upodobania w tak właśnie zaawansowanym stopniu. Dodatkowo – każdy z nich będzie posiadał własne punkty doświadczenia i prestiż, co oznacza że możemy tworzyć zupełnie inne postaci do wykorzystania w zależności od mapy czy trybu rozgrywki.
Nowy arsenał i umiejętności
W Call of Duty: Ghosts nie mogło zabraknąć również nowego arsenału i perków. W grze znajdzie się ponad 30 nowych broni w każdej z dostępnych kategorii. Pojawił się także zupełnie nowy typ broni – Marksman Rifles. Mogą być one wykorzstane zarówno jako karabiny snajperskie wraz z zamontowanymi dodatkami, jak i szybkostrzelne karabiny świetnie sprawdzające się na dłuższym dystansie.
Do gry trafił zupełnie nowy system Perków, których nie tylko jest o wiele więcej, ale każdy z nich ma również określoną wagę punktową. Do naszej dyspozycji mamy 8 punktów za które możemy kupić np. 2 perki o wartości 4 pkt. lub 8 perków o wartości 1 pkt! To pozwoli na jeszcze lepsze dopasowanie specjalnych umiejętności naszego żołnierza do naszego stylu gry.
W grze pojawi się także 20 nowych killstreak’ów, wśród których znalazły się takie jak możliwość wcielenia się w postać Juggernauta czy przywołania psa Rileya znanego z kampanii dla jednego gracza. Zdobywać je będziemy nie tylko poprzez eliminację przeciwników, ale także poprzez wypełnianie określonych zadań zależnych od trybu gry.
Usunięto także większość powietrznych killstreaków zastępując je środkami bardziej bezpośrednimi. Jako przykład posłużył tutaj UAV, który nie jest już latającym dronem, a urządzeniem rozstawianym na ziemi. Dzięki temu nie jest potrzebny żaden specjalny ekwipunek aby je zniszczyć.
Nowe bronie, dodatki do nich i ekwipunek odblokowujemy za pomocą tzw. Squad Points, które zdobywamy wraz z punktami doświadczenia podczas gry. W Call of Duty: Ghosts wszystkie te rzeczy są dostępne od razu – wystarczy zebrać odpowiednią ilość punktów aby je odblokować.
Nowe tryby rozgrywki
Zaprezentowano trzy nowe tryby rozgrywki, które pojawią się w Call of Duty: Ghosts.
Squads
Pierwszym, zupełnie nowym trybem rozgrywki jest Squads (oddziały). Możemy w nim nasz oddział żołnierzy zabrać na pole bitwy i zmierzyć się zarówno grając solo (wtedy pozostałych żołnierzy przejmuje SI), w trybie kooperacji lub rywalizując z oddziałami innych graczy. Sztuczna inteligencja również została mocno ulepszona – teraz żołnierze zachowują się jeszcze bardziej jak ludzie – poruszają się bokiem, czają się w rogach a także strzelają podczas skoku.
Cranked
Tryb ten oparty jest na zespołowym deathmatchu, z tym że w momencie gdy zabijamy przeciwnika uruchamiany zostaje 30sek. odliczanie. Przez ten czas poruszamy się szybciej, przeładowujemy szybciej, ale… musimy w ciągu tych 30 sek. zabić kolejnego przeciwnika, bo w przeciwnym razie eksplodujemy.
Podczas prezentacji rozegrano jedną grę w tym trybie na żywo. Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda rozgrywka w trybie Cranked.
http://www.youtube.com/watch?v=rFxHoW-4kUY
Search & Rescue
Teb tryb rozgrywki jest w zbliżony do Search & Destroy z tą jednak różnicą, że w momencie naszego zgonu upuszczamy nieśmiertelnik. Jeśli podniesie go przeciwnik – giniemy i musimy czekać do następnej rundy. Jeśli jednak podniesie go inna osoba z naszej drużyny – wracamy od razu do gry.
Dynamiczne mapy
Po raz pierwszy w historii Call of Duty będziemy mieli możliwość wpływu na arenę rozgrywki. Używając dostępnych broni możemy wywołać różne zdarzenia, które mogą nie tylko zmienić wygląd mapy, rozmieszczenie przejść, ale także mogą wyeliminować przeciwników. Podczas prezentacji mogliśmy zobaczyć kilka przykładów: zrzucenie autobusu zwisającego z urwiska przy pomocy rakiety czy zdemolowanie stacji benzynowej poprzez kilka celnych strzałów w dystrybutory z paliwem.
Destrukcja otoczenia jest w pełni skryptowana, więc nie mamy tutaj do czynienia ze swobodą znaną z serii Battlefield, ale to krok w ciekawym kierunku wprowadzający sporo dynamiki do rozgrywki.
Silnik nowej generacji
W Call of Duty: Ghosts możemy także po raz pierwszy doświadczyć nowej generacji silnika napędzającego rozgrywkę. Oprócz lepszej grafiki i wyższej rozdzielczości tekstur bardzo dużo zmian zostało wprowadzonych w systemie audio. W zależności od miejsca, w którym będziemy się znajdowali – dźwięk strzału odbijający się od otoczenia będzie brzmiał zupełnie inaczej. Pozwoli to łatwo zorientować się jeśli któryś z przeciwników będzie w pobliżu.
Wprowadzono również rozmowy postaci niezależnych mające imitować prawdziwe konwersacje między graczami. Do tej pory hasła te były rzucane wyłącznie przy okazji eliminacji przeciwnika, teraz jednak dodatkowo będziemy informowani m.in. o jego położeniu na mapie.
Call of Duty Elite
Zmiany i ulepszenia nie ominęły także tej usługi. Przede wszystkim – profil będzie w pełni przenaszalny między obecną i nową generacją konsol! Tak więc nie tracimy naszego postępu kiedy zechcemy przykładowo przeskoczyć z Xbox360 na Xbox One.
Wraz z premierą Call of Duty: Ghosts poajwi się także specjalna, dedykowana aplikacja mobilna, która pozwoli m.in. na podglądanie naszych statystyk czy statystyk naszych przyjaciół i edycję loadoutów. Gra będzie także wykorzystywała drugi ekran w trakcie rozgrywki, choć funkcjonalność ta jest całkowicie opcjonalna.
Dzięki aplikacji na telefonie możemy np. przygotować nasz oddział na kolejną rozgrywkę jeszcze przed zakończeniem aktualnej lub w prosty sposób zmienić loadout, który wykorzystamy przy kolejnym odrodzeniu.
Klany
Activision zdecydowało się na wprowadzenie wsparcia dla klanów w Call of Duty: Ghosts. System ten jest mocno rozbudowany i obsługuje nie tylko tworzenie klanów, ale również oferuje rozbudowane możliwości rywalizacji. Zarządzanie klanem może odbywać się zarówno z poziomu gry jak i z poziomu wspomnianej aplikacji na urządzenia mobilne.
Wewnątrz aplikacji gracze będą mieli dostęp także do klanowego czatu pozwalającego na szybką komunikację. Dodatkowo dzięki opcji rally up będziemy mogli powiadomić wybranych członków klanu, że chcemy z nimi zagrać.
Każdy z klanów będzie mógł także posiadać charakterystyczny dla siebie emblemat, który będziemy mogli edytować wewnątrz gry bądź za pomocą rozbudowanego edytora wewnątrz aplikacji mobilnej.
Wszystkie te funkcjonalności są dostępne zarówno na konsolach obecnej jak i nowej generacji, co oznacza że nasz klan może składać się z posiadaczy obu generacji konsol.
Wprowadzono również playlistę umożliwiającą pojedynki klanowe dzięki której można w łatwy sposób rozgrywać mecze sparringowe z innymi klanami i nie tylko.
Clan Wars
Wisienką na torcie jest jednak tryb Clan Wars. Rozgrywki te łączą ze sobą możliwości oferowane przez aplikację mobilną i rozgrywkę wieloosobową. Klany zostają pogrupowane według poziomu umiejętności oraz lokalizacji, a następne rywalizują o dane terytorium. Przykładowo – takim terytorium może być platforma wiertnicza, na której rozgrywane są gry typu deathmach. Drużyna, która jako pierwsza osiągnie wyznaczony dla danego terytorium cel – w tym przypadku 10 wygranych zdobywa dane terytorium dodatkowo otrzymując bonusowe punkty doświadczenia zarówno dla klanu jak i graczy.
Co dwa tygodnie następuje podsumowanie „rundy” Clan Wars i zabawa rozpoczyna się od nowa.
Najbardziej wypasiona odsłona serii
Patrząc na powyższe zestawienie nowości trudno nie zgodzić się, że to najlepsza i najbardziej rozbudowana odsłona serii. Fani nie będą zawiedzeni, a osoby które już teraz spędzają przy trybie multiplayer wiele godzin będą czuły się jeszcze bardziej usatysfakcjonowane. Rozbudowane wsparcie dla klanów, nowy system perków i budowy postaci – z jednej strony zupełnie nowe, ale jakby znajome.
Jestem bardzo ciekaw jaka będzie odpowiedź EA i Battlefield 4, gdyż nie ma co się oszukiwać – Call of Duty: Ghosts w aspekcie gry wieloosobowej stawia poprzeczkę bardzo wysoko.
Jak Wam podobają się nowości wprowadzone przez Infinity Ward? Pogrywacie dużo w trybie wieloosobowym teraz? A może mieliście już dosyć serii, ale po tej prezentacji zmieniliście zdanie i kupicie Call of Duty: Ghosts?