Wyciekła prezentacja opisująca PlayStation 4 Neo!
Plotki na temat PlayStation 4 Neo krążą po sieci od dłuższego czasu. Po wielu miesiącach, Andrew House, prezes i CEO Sony Interactive Entertainment ostatecznie potwierdził, że trwają prace nad takim sprzętem. Teraz w sieci pojawiła się dosyć stara prezentacja dotycząca tej konsoli.
Jak zapewne się domyślacie nie ma oficjalnego komunikatu od Sony w tej sprawie i raczej nie ma co spodziewać się, że autentyczność tej prezentacji będzie w 100% potwierdzona. Dlatego też warto traktować te informacje z przymrużeniem oka. Prezentacja liczy sobie aż 42 strony, na których znalazło się sporo ciekawych informacji.
PlayStation 4 i PlayStation 4 Neo będą współistnieć na rynku
Z założeń projektu wynika, że obie konsole będą posiadały dostęp do wszystkich do tej pory opublikowanych aplikacji jak i wszelkich nowych, nad którymi prace jeszcze trwają. Oznacza to, że niezależnie od platformy gracze będą posiadali dostęp do tego samego sklepu, funkcjonalności, usług sieciowych i gier.
Wszystkie tytuły wypuszczone po październiku 2016 roku mają wspierać obie platformy. W gestii twórców leży natomiast przygotowanie aktualizacji dla starszych tytułów, dzięki którym wykorzystałyby one możliwości nowej platformy.
Rozgrywka w 4K
Nowa platforma ma zapewnić nie tylko odtwarzanie filmów w rozdzielczości 4K, ale także uruchomienie gier w tak wysokiej rozdzielczości. Natomiast jeśli nie posiadacie tak wypasionego telewizora, nic straconego!
Z materiałów wynika, że gry w HD również będą mogły spożytkować moc nowego sprzętu oferując większą płynność rozgrywki, ostrzejsze tekstury i inne dodatkowe efekty wizualne.
Specyfikacja sprzętowa
W tej kwestii wszystko może się jeszcze pozmieniać, a nawet może być to informacja zupełnie nieprawdziwa, więc wskazane jest ograniczenie ekscytacji.
CPU
Nowa konsola będzie korzystała z tych samych rdzeni „Jaguar”, aczkolwiek w przeciwieństwie do PS4 otrzyma nieco szybsze taktowanie zegara.
- PlayStation 4 – 8 rdzeni z taktowaniem 1.6GHz
- NEO – 8 rdzeni z taktowaniem 2.1GHz (1.3x szybszy)
GPU
W tym przypadku mowa jest o ulepszonej wersji AMD GCN zawierającej więcej jednostek obliczeniowych z nieco wyższym taktowaniem.
- PlayStation 4 – 18 jednostek z taktowaniem 800MHz
- NEO – 36 jednostek z taktowaniem 911MHZ (2.3x FLOPs)
Pamięć
Nowa konsola będzie korzystała z tego samego rodzaju pamięci – 8GB GDDR5, ale zwiększona zostanie jej przepustowość.
- PlayStation 4 – 176 GB/s
- NEO – 218 GB/s (1.24x)
Zasoby CPU/GPU pozostaną bez zmian w stosunku do PlayStation 4, natomiast w przypadku ilości dostępnej pamięci – w trybie NEO twórcy otrzymają dodatkowe 512MB podstawowej pamięci, co zwiększa jej ilość do 5,5GB.
Daty
Wewnątrz prezentacji zawarto wiele szacunkowych dat, ale nie ma najmniejszego sensu brać ich na poważnie, ani się nad nimi rozwodzić – cała sekcja zaczyna się od zastrzeżenia, że są to jedynie spekulacje i widnieje prośba, aby na ich podstawie nie wyciągać zbyt daleko idących wniosków.
Pojawiły się tam jednak informacje, że gry opublikowane do końca września nie muszą wspierać NEO aby przejść certyfikację, ale należy przygotować patch na dzień premiery dodający to wsparcie.
Natomiast od początku października każda gra musi wspierać technologię NEO nawet jeśli sprzęt nie będzie jeszcze dostępny na rynku.
Gry
Wypuszczane tytuły będą posiadały dwa tryby – Base Mode oraz NEO Mode. Pierwszy z nich będzie wykorzystywany jeśli gra będzie uruchomiona na konsoli PlayStation 4, bądź jeśli nie będzie zawierała wsparcia dla NEO, a będzie uruchomiona na nowej konsoli (coś w stylu wstecznej kompatybilności).
Natomiast NEO Mode będzie korzystać ze wszystkich dobrodziejstw oferowanych przez ten system kiedy gra będzie na nim uruchomiona.
Zastrzeżono jednak, że wszelkie patche muszą być przygotowywane od razu pod kątem obu platform, podobnie jak systemy zapisywania stanów gry i wszelkiego rodzaju DLC.
PlayStation 4 NEO zbliża się wielkimi krokami
Z wyciekami bywa tak, że informacje te mogą wszystkie okazać się dalekie od rzeczywistości, ale z drugiej strony długość prezentacji i jej wykonanie sprawia wrażenie autentycznej.
Mnie najbardziej cieszy fakt, że Sony wdrażając NEO nadal bierze pod uwagę posiadaczy konsoli PlayStation 4 i nie zamierza dzielić tej społeczności. W końcu nie każdy ma ochotę już zmieniać konsolę, bądź po prostu nie widzi sensu w kilku klatkach na sekundę więcej, a tym sposobem nadal wszyscy będą mogli cieszyć się wspólną grą w ulubione tytuły.