Asset 3

Twórcy Candy Crush Saga zaczynają jazdę po bandzie

Andrzej Kała / 22.01.2014
komentarze: 0

Studio King już w zeszłym roku złożyło wniosek o zastrzeżenie prawa użycia słowa „candy” w odniesieniu do gier oraz ubrań. Weryfikacja i ewentualnie zatwierdzenie takich wniosków zabiera jednak nieco czasu i dopiero 15.01.2014r. wniosek został oficjalnie zatwierdzony. Wtedy też rozpętało się piekło dla wielu twórców gier, bowiem zaczęli oni otrzymywać pisma z prośbami o usunięcie tego słowa z aplikacji.

Sytuacja kuriozalna, a przecież nie jest to pierwszy przypadek takiego absurdu. Wcześniej Bethesda walczyła ze studiem Mojang o tytuł Scrolls, ale wtedy obie strony doszły do racjonalnego porozumienia i wszystko dobrze się skończyło. W przypadku studia King jestem więcej niż pewien, że nie ma szans na takie rozwiązanie praktycznie w żadnym przypadku.

Mali developerzy niezależni już mają problemy i nie ma co się oszukiwać – nie stać ich na wielomiesięczne walki i armię prawników, więc najpewniej w najbliższym czasie wiele gier zacznie zmieniać swoje nazwy. Po prostu jakiś totalny absurd…

To jednak nie koniec!

The Banner Saga

Pod koniec zeszłego roku studio King zgłosiło małą aktualizację do wniosku patentowego, z którego wynika że na celowniku znalazł się wydany niedawno tytuł – The Banner Saga. Dlaczego? Otóż studio King posiada aż 13 znaków towarowych zawierających słowo „Saga”, a co za tym idzie – według nich to wystarczający argument aby zabronić wykorzystania go przez studio Stoic Games.

To jednak nic, bo jak przyjrzymy się bliżej arugmentom, to delikatnie mówiąc – ręce opadają. Tytuł The Banner Saga jest zbyt podobny do znaków towarowych zawierających słowo „Saga”, które wykorzystuje King, a co za tym idzie – może to wprowadzać w błąd klientów. Poważnie! Oni uważają, że ktoś może pomylić tę genialną strategię z ich popierdółkami na telefony…

Co się stało…

Zastanawiam się co kieruje ludźmi bawiącymi się w takie „wojenki”? Czy naprawdę nie można już stworzyć oryginalnych gier, które będą wyróżniały się na tle konkurencji i dzięki temu zapadną w pamięci graczy? Rozumiem, że takie działania to także jest PR dla developerów, ale Panowie… nie tędy droga.

Dla porównania – gameplay z Candy Crush Saga i The Banner Saga.

https://www.youtube.com/watch?v=9C26KxEZ0DE