Krótkie podsumowanie konferencji prasowej Microsoftu na Gamescom 2014
Microsoft przyjechał do Kolonii aby powalczyć z Sony, więc oczekiwania były spore. Można też delikatnie powiedzieć, że gigant z Redmond zaprezentował sporo i nie ma się czego wstydzić. Zobaczmy więc co było prezentowane…
Indyczki
Nie da się ukryć, że Microsoft wyciąga wnioski i w końcu zauważył, że gry niezależne stają się bardzo ważnym elementem ekosystemu w zasadzie każdej platformy. Program ID@Xbox ma przyciągnąć niezależnych developerów do konsoli Xbox One i już teraz mogliśmy zobaczyć kilka mocnych tytułów, które na nią trafią.
Wśród nich była rewelacyjnie zapowiadająca się polska produkcja SUPERHOT! Oprócz tej produkcji moją uwagę z powyższego montażu przykuły także Inside, Massive Chalice, Ghost of a Tale oraz Blues and Bullets. W ramach ciekawostki – pojawi się także Goat Simulator! 😉
Nowe zestawy
W trakcie konferencji prasowej zapowiedziano trzy nowe zestawy z Xbox One. Dwa z nich będą dostępne we wszystkich regionach, natomiast trzeci został stworzony z myślą o rynku europejskim.
Zacznijmy może od dostępnego tylko w Europie zestawu konsoli z grą FIFA 15. Będzie to zestaw pozbawiony sensora Kinect! Zdecydowanie paczka skierowana dla fanów piłki kopanej.
O wiele ciekawiej prezentuje się zestaw konsoli Xbox One z Call of Duty: Advanced Warfare. Znajdziemy w nim konsolę w wyjątkowym malowaniu, podobnie jak kontroler – nawiązujące stylem do nowej produkcji Sledgehammer Games, ale co najciekawsze – zestaw ten będzie posiadał wbudowany dysk 1TB!
Ostatni zestaw to coś, czym powinni zainteresować się wszyscy ostrzący sobie zęby na białego Xbox One. Konsola wraz z białym padem będzie dostępna w zestawie z grą Sunset Overdrive.
Gry
Podobnie jak w przypadku E3 2014, również i tym razem Microsoft postawił na gry. W rezultacie mogliśmy zobaczyć nieco znanych nam już tytułów, które otrzymały nowe zwiastuny czy dodatkową zawartość, ale przede wszystkim także zobaczyć nieco zupełnie nowych materiałów z jednym szokującym oświadczeniem.
Rise of the Tomb Raider
Zacznijmy od największego zaskoczenia tej konferencji, czyli informacji o tym, że Rise of the Tomb Raider jest exclusivem na Xbox One! Takiej informacji raczej nikt się nie spodziewał i pojawiło się sporo nieprzychylnych głosów ze strony fanów serii. Choć osobiście nie jestem zachwycony tą sytuacją, trudno nie chylić czoła przed Microsoftem za to, że zdołał przyciągnąć do siebie tak silną markę.
Co zatem z PlayStation 4 i PC? No cóż… na tych platformach pojawi się Tomb Raider and the Temple of Orisis.
Call of Duty: Advanced Warfare
W przypadku tej produkcji już wczoraj pojawiło się sporo nowych materiałów. Przede wszystkim nowy zwiastun trybu multiplayer a także dwa materiały wideo opisujące go bliżej. Dziś w trakcie konferencji powtórzono większość tych informacji, przy okazji prezentując nowy gameplay z kampanii.
Assassin’s Creed: Unity
Zaprezentowano zupełnie nowy zwiastun tej produkcji, który zaoferował nam nieco inne spojrzenie na Paryż w okresie Wielkiej Rewolucji.
Evolve
Na scenie pojawiła się także nowa produkcja Turtle Rock Studios czyli Evolve. Podobnie jak w przypadku serii Call of Duty, również i ta produkcja będzie faworyzowała nieco platformę Microsoftu. Zacznie się to od beta testów Evolve, które będą wyłącznie na Xbox One w styczniu 2015 roku. Po premierze natomiast dodatkowa zawartość będzie dostępna najpierw na Xbox One, a dopiero w późniejszym terminie na pozostałych platformach.
Zaprezentowano także krótką rozgrywkę na nowej mapie – Distillery.
Quantum Break
W końcu mieliśmy okazję zobaczyć solidną porcję rozgrywki z najnowszej produkcji studia Remedy. Choć jeszcze zbyt wcześnie, aby wyciągać wnioski, to mnie osobiście rozgrywka nie porwała, aczkolwiek przyznaję że wyglądała solidnie. Nasz bohater ma możliwość manipulowania czasem, a w trakcie tej prezentacji pokazano dwie związane z tym umiejętności.
Pierwsza z nich pozwalała na spowolnienie czasu, co sprawiało że nasz protagonista poruszał się bardzo szybko, natomiast druga z nich spowalniała czas na określonym obszarze – coś w stylu „granatu spowalniającego czas w miejscu wybuchu”.
Widać, że Remedy ma ciekawy projekt ale obecnie jeszcze nie potrafią go do końca „sprzedać”. Nie zmienia to faktu, że posiadacze Xbox One powinni mieć ten tytuł na uwadze.
Ori and the Blind Forest
Pierwszy raz mogliśmy ten tytuł zobaczyć na E3 2014, ale wtedy na temat tej produkcji nie było wiadomo zbyt wiele. Tym razem oprócz prezentacji samej rozgrywki, twórcy również nieco przybliżyli nam ten tytuł.
Fable Legends
W przypadku tej produkcji w zasadzie zaprezentowano po prostu nowy trailer, który zbyt wiele nie wnosi w kwestii samej gry. Poznaliśmy natomiast datę rozpoczęcia beta testów – 16.10.2014r.
Scream Ride
Ten tytuł prawdę powiedziawszy chyba rozczarował mnie jeszcze mocniej niż Fable Legends. Ot, przeniesienie idei z Theme Park na konsole nowej generacji z dorzuconym środowiskiem 3D i dziwnymi opcjami destrukcji naszych „klientów”.
Premiera wiosną 2015 roku, a gra powstaje w studiu Frontier.
Forza Motorsport 5
Nie mogło na tej konferencji zabraknąć jednego z flagowych tytułów na Xbox One – Forzy Motorsport 5. Zapowiedzi ograniczyły się jednak do dodatkowej zawartości, którą są… kolejne samochody. Należą się jednak słowa uznania, bowiem zapowiedziano samochody z górnej półki – Spark-Renault SRT_01E, pierwszy bolid napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym oraz Rolls Royce Wraith – najszybszy luksusowy model tej marki. Pojawią się także dodatkowe wyścigi związane z tymi samochodami.
Dodatkowo zapowiedziano także cztery nowe samochody wśród których znajdzie się Ford Mustang z 2015 roku.
Forza Horizon 2
Jest to jeden z najlepiej zapowiadających się tytułów na Xbox One. Już do tej pory widzieliśmy świetne materiały promocyjne, ale widać że wraz z Forza Horizon 2 studio Turn 10 zamierza na nowo zdefiniować pojęcie gry „społecznościowej”, a wręcz integrującej rozgrywkę dla jednego i wielu graczy.
We wszystkich materiałach jest owszem jeszcze sporo „marketingu”, ale jeśli uda im się „dowieźć” przedstawianą nam wizję, to DriveClub będzie miał bardzo poważnego konkurenta.
https://www.youtube.com/watch?v=YNNFKQxgZPM
Sunset Overdrive
Kolejny materiał wideo prezentujący nową produkcję studia Insomniac Games… praktycznie nie wniósł zbyt wiele powiewu świeżości – po prostu więcej tego samego, więc jeśli czekacie na ten tytuł, nie będziecie zawiedzeni.
https://www.youtube.com/watch?v=-ZTAA87I53o
Halo: The Master Chief Collection
Nie dało się nie zauważyć, że Halo: The Master Chief Collection podobnie jak cała marka Halo, to seria na którą Microsoft stawia najmocniej. To już nie tylko Halo 5: Guardians, które pojawi się w przyszłości, tylko maksymalny fanservice jaki tylko da się uzyskać z już posiadanych tytułów.
W ramach ciekawostki uruchomiony zostanie Halo Channel, pewnego rodzaju „centrum dowodzenia„, umożliwiające nam łatwe dostanie się do dowolnych aplikacji czy multimediów związanych z serią Halo – płynne przechodzenie między grami i innymi aplikacjami oraz pełna integracja z platformą Twitch (streamowanie i oglądanie rozgrywki).
Oczywiście nie mogło zabraknąć wątku Halo 2: Anniversary, który rozpoczęto prezentacją rozgrywki z kampanii dla jednego gracza, w trakcie której pokazano m.in. płynne przejście między dwoma silnikami graficznymi.
Zaprezentowano także nową mapę do rozgrywek sieciowych – Sanctuary.
Wisienką na torcie był nowy materiał wideo prezentujący zawartość bety Halo 5: Guardians! Jak zapowiadają twórcy – szykuje się powrót do systemu rankingowego z czasów Halo 2, opartego na umiejętnościach gracza!
W samej becie Halo 5: Guardians natomiast nacisk będzie kładziony na pojedynki 4v4, a beta testy rozpoczną się 29.12.2014r. i potrwają do 18.01.2015r. Oczywiście wszystko w 60fps, 1080p i na dedykowanych serwerach!
Microsoft ma szansę się odbić
Nie da się ukryć, że firma z Redmond wyciąga wnioski i uczy się na błędach. Gamescom 2014 to pierwsza konferencja, na której nie wspomniano o Kinekcie (chyba, że przeoczyłem?), zamiast niego skupiając się całkowicie na grach. To bardzo dobry kierunek, bowiem gracze traktują przede wszystkim Xbox One jako konsolę do gier, a nie centrum multimedialne.
Quantum Break, Halo: The Master Chief Collection czy bomba w postaci Rise of Tomb Raider tylko na Xbox One pokazują, że platforma ta ma spory potencjał. Mocniejszy nacisk na obecność gier niezależnych to ukłon do wszystkich fanów tych produkcji, którzy nie zawsze chcą pięknych i ogromnych gier, spędzając czas równie miło przy skromnych, aczkolwiek bardzo ambitnych produkcjach.
Wracając jeszcze na szybko do Rise of Tomb Raider – zastanawiam się czy było to posunięcie genialne, czy wręcz przeciwnie. Nie sposób nie chylić czoła przed pomysłowością i „umiejętnością negocjacji” zespołu Xbox, ale dla Crystal Dynamics może się to okazać paktem z diabłem. Owszem, wielu fanów serii posiada Xbox One, wielu zapewne ten zakup również planuje, ale… co z posiadaczami PS4? Nie oszukujmy się – Tomb Raider and the Temple of Orisis nie wystarczy i obawiam się, że przejście pod skrzydła Microsoftu może okazać się zgubne. Obym się mylił!
A jak Wasze wrażenia po konferencji?