Asset 3

O tym jak SpootyBiscuit utrudnił sobie i tak arcytrudny speedrun Crypt of the Necrodancer

Andrzej Kała / 27.07.2016
komentarze: 0

Czasem lubię pogrzebać trochę w temacie Speedrunów i zobaczyć jak ludzie dzięki poświęceniu i długiej praktyce dokonują rzeczy wręcz niemożliwych. SpootyBiscuit należy do grona właśnie takich pozytywnych zajawkowiczów, który nie tylko ukończył grę Crypt of the Necrodancer jedną z najtrudniejszych postaci, ale zrobił to w niesamowity sposób.

Nim jednak przejdziemy do samego wyczynu, krótkie wprowadzenie wyjaśniające dlaczego jest to tak skomplikowane i należą mu się owacje na stojąco.

Awesome Games Done Quick

W trakcie tegorocznego eventu Awesome Games Done Quick, SpootyBiscuit ukończył grę postacią nazwaną Coda. To samo w sobie jest już sporym wyczynem, gdyż do tamtego momentu udało się to zaledwie 14 osobom – 12 na platformie PC i zaledwie 2 na konsolach.

Dokonanie czegoś takiego w stresie, przed 100.000 widzów na kanale Twitch, to niezłe osiągnięcie.

Coda

Crypt of the Necrodancer

Całość rozbija się o postać małego diabła, który jest najtrudniejszą postacią jaką można zagrać w tej grze. Ryan Clark, programista pracujący przy tym tytule, pięknie wyjaśnił dlaczego ukończenie Crypt of the Necrodancer akurat tą postacią jest tak trudne.

Giniesz jeśli pominiesz jakiekolwiek uderzenie. Umierasz jeśli dotkniesz jakiegokolwiek złota (a złoto upuszczane jest przez każdego przeciwnika). Umierasz jeśli otrzymasz jakiekolwiek obrażenia. Przez całą grę możesz korzystać wyłącznie z podstawowej broni.

Jeśli jednak myślicie, że to już jest wysoko podniesiona poprzeczka, to mam dla Was jeszcze małą niespodziankę…

Cała gra działa z podwójną szybkością. Oznacza to więc, że w trakcie walk z bossami jak np. „Death Metal” musicie poruszać się tempem 350 uderzeń na minutę (normalnie jest to 175 uderzeń na minutę), co przekłada się na prawie 6 ruchów w ciągu sekundy wykonanych bezbłędnie!

Ryan miał wyrzuty sumienia, że w zasadzie nikomu nie uda się ukończyć gry w ten sposób.

Wiem doskonale jak działa ta gra, bo zaprojektowałem ją i widzę jej kod źródłowy. Nawet pomimo tej przewagi ukończenie gry Codą jest dla mnie niewykonalne. Nazwałem nawet z tego powodu osiągnięcie za ukończenie gry Codą „Niemożliwe, prawda?”.

Jak możecie zobaczyć powyżej jest to jednak całkowicie możliwe, choć nieziemsko trudne…

Coda, low%

Crypt of the Necrodancer

Zamiast jednak cieszyć się ze swojego osiągnięcia, SpootyBiscuit postanowił podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej i ukończyć speedrun „low%”.

To oznacza, że gracz nie może podnieść żadnej bomby, żadnego pierścienia, ani korzystać z jakichkolwiek zaklęć. Od początku do końca gry musi radzić sobie z tym co ma. Dokładając do tego powyższe „bonusy” jakie otrzymuje Coda, brzmi to jak coś na granicy szaleństwa.

Udało mu się to osiągnąć w nieco ponad 12 minut, ale to chyba najdłuższe 12 minut jego życia. Widać jednak, że jest jeszcze miejsce na poprawę tego czasu i coś mi podpowiada, że to nie jest jego ostatnie słowo w tej kwestii…