Asset 3

PS VITA – oficjalna nazwa nowej konsoli przenośnej od SONY?

Andrzej Kała / 6.06.2011
komentarze: 0

Na to wygląda. Sony Computer Entertainment Europe zarejestrowało dwa nowe znaki towarowe PSVita, co wydaje się potwierdzać ostateczną nazwę dla nowej konsoli SONY – NGP.

Vita!

Na forum NeoGAF pojawił się wpis, którego autor znalazł informacje potwierdzające rejestrację znakow towarowych PSVita w Urzędzie ds. Rejestracji Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Unii Europejskiej. Zastrzeżony jest on dla całkiem sporej listy produktów, ale to raczej oczywiste, że jego przeznaczeniem jest przenośna konsola.

Vita już wcześniej pojawiała się w plotkach na temat przenośnej konsoli nowej generacji, która do tej pory nazywana był NGP (Next-Generation Portable).

W co będziemy mogli sobie zagrać?

Skoro już jesteśmy przy temacie samej konsoli, warto przyjrzeć jej się bliżej. Na początek to co dla graczy najważniejsze, czyli zestaw tytułów dostępnych dla konsoli w dniu premiery. Sony najwyraźniej pokłada spore nadzieje w nowej konsoli przenośnej, bo ilość tytułów premierowych jest całkiem spora, a wśród nich znajdziemy wiele znanych i skazanych na sukces produkcji.

Uncharted: Golden Abyss: Produkowane przez Bend Studios, gra będzie zawierała tego samego typu jak jej „starsi bracia”, ale jednocześnie wprowadzi sterowanie za pomocą ekranu dotykowego i wyhyleń konsoli

Wipeout 2048: Tutaj chyba nie trzeba wiele tłumaczyć – wyścigi szybkich poduszkowców znane są chyba wszystkim graczom. Co ciekawe jednak, posiadacze „Wipeout 2048” mają mieć możliwość rywalizowania z osobami posiadającymi „Wipeout HD Fury” na PS3.

Little Deviants: gra zawierała będzie zestaw mocno „zwariowanych” przygód, w których wykorzystane zostaną wszystkie nowinki technologiczne konsoli – tylny touchpad, ekran dotykowy, sensor ruchu oraz obie wbudowane kamery.

Reality Fighters: bijatyka opierająca się na rozszerzonej rzeczywistości, gdzie gracze będą walczyć na tle aktualnie przechwyconego przez kamerę otoczenia.

Super Stardust Delta: Kosmiczna strzelaninka wykorzystująca obie gałki analogowe, ekran dotykowy i sensor ruchu.

Sound Shapes (tymczasowy tytuł): W założeniu jest to platformówka, ale podczas pokonywania poziomów będziemy przy okazji tworzyć muzykę, którą będziemy mogli następnie dzielić się z całą społecznością PSN.

Hustle Kings: Dokładna kopia wersji z PSN, w tej wersji jednak do sterowania używany jest zarówno ekran dotykowy jak i touchpad z tyłu konsoli.

Everybody’s Golf: Tutaj nie ma zaskoczenia – ot, gra w golfa. Dodatkowo dołączony został tryb multiplayer, a sterowanie odbywa się przy pomocy ekranu dotykowego oraz sensora ruchu.

Resistance Retribution: Jeśli zakupiliście ten tytuł z PlayStation Store, to będziecie mogli zagrać w niego również na PSVita.

Na czym sobie zagramy?

Wiemy już w co, ale nie pisałem jeszcze na czym. Kilka magazynów otrzymało konsolę do testów, a co za tym idzie – postanowiło się podzielić specyfikacją techniczną.

Główny element konsoli to 5” wyświetlacz OLED, który dodatkowo posiada małe przyciski, ale jeśli wierzyć w doniesienia nie jest on aż tak duży jak by się mogło wydawać i spokojnie konsola mieści się w kieszeni od spodni. Dodatkowo oprócz standardowych przycisków znanych z padów, PSVita posiada dwie gałki analogowe, porównywane do tych znanych z Dual Shock 3. Touchpad z tyłu konosli jest bardzo gładki i dopóki faktycznie go nie używamy, jest w zasadzie niezauważalny.

Dodatkowo system operacyjny PSVita zawiera kompatybilność wstecz z tytułami wypuszczonymi na PSP, choć zapewne ograniczy się to jedynie do tytułów dostępnych na PSP Go, czyli zakupionych przez Playstation Store.

Nie wiadomo jeszcze nic na temat żywotności baterii, ale targi E3 tuż tuż, więc podczas konferencji SONY będziemy mogli się przekonać ile z tych spekulacji jest prawdziwych, a także zobaczymy czym SONY jeszcze nas zaskoczy.

Sprzeda się?

Wszystko w sumie zależy tak naprawdę od ceny i dostępnych tytułów. Jak na początkowy zestaw, powyższa lista przezentuje całkiem przyjemny przekrój przez różne gatunki gier. Jeśli Shuhei Yoshida się nie myli, to cena PSVita nie powinna zaskoczyć graczy i nie będzie stanowila żadnej bariery. Dobrze, że SONY nie postawiło na 3D, ktore okazało się przyczyną niespecjalnie dobrych wyników sprzedażowych Nintendo 3DS.

Dobra lista tytułów na start produktu, ekrany dotykowe, gałki analogowe, poręczny rozmiar… czy jest coś o czym ekipa SONY nie pomyślała? PSVita wydaje się skazana na sukces, a może niekoniecznie? Konkurencji upatrywałbym bardziej po stronie telefonów niż Nintendo.